Football Academy School of Excellence to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się akademii piłkarskich w Polsce. Naszym celem jest nie tylko rozwój umiejętności piłkarskich młodych zawodników, ale także kształtowanie ich charakteru i osobowości. W tej misji kluczową rolę odgrywa Marek Safanów, koordynator akademii. W rozmowie zdradza, jakie cele przyświecają akademii, jakie metody treningowe stosuje oraz jak wygląda współpraca z rodzicami w procesie wychowawczym młodych piłkarzy. Safanów podkreśla, że w centrum uwagi zawsze znajduje się zawodnik, a jego rozwój to priorytet na każdej płaszczyźnie.
Zapraszamy do krótkiej lektury.
FASE: Jakie są główne cele akademii w zakresie rozwoju zawodników?
Marek Safanów: Cel jest jeden, od momentu dołączenia do FASE przez każdego nowego zawodnika, pragniemy pomóc sięgnąć po własne mistrzostwo. Proces o tyle, złożony, że każdy ma gdzie indziej zawieszona poprzeczkę, a czas drogi jest sprawą absolutnie indywidualną.
FASE: Czy akademia stosuje konkretne metody treningowe lub modele gry?
MS: Uważamy, że termin „model gry” w uniwersum piłkarskim jest mocno nadużywany. Celowo stosujemy szersze określenie-WIZJA, która to pozostawia dużą przestrzeń do kreacji dla naszych trenerów, jednocześnie obejmując filozofię czy cele, jakie wspólnymi siłami pragniemy osiągnąć. Tak jak doceniamy różnorodność zawodników, tak nie chcemy profilować trenerów, których absolutnie cenimy za ich odmienność i mocno rozwinięte kompetencje (specjalizacje). Całość ma odwzorowywać świat piłki nożnej PRO, gdzie rozmaitość jest absolutnie pożądana.
FASE: Jak akademia podchodzi do kwestii balansu między rywalizacją a rozwojem?
MS: Jedno i drugie się nie wyklucza, nie gryzie się i lubi iść w parze. Rola wychowawców i nas wszystkich jest osiągnięcie stanu złotych proporcji.
FASE: Jak wygląda proces oceny postępów zawodników?
MS: Jest stały i wieloetapowy, obejmuje rozmowy indywidualne i ewaluacje. Wszystkie kluczowe decyzje zapadają na kanwie szerokiej dyskusji, gdzie niejednokrotnie krzyżujemy miecze polemiki, szukając najbardziej sprawiedliwej optyki na ocenę postępu podopiecznych.
FASE: Jaką rolę odgrywają rodzice w procesie szkoleniowym?
MS: Absolutnie kluczowa, współtworząc swoisty trójkąt wychowawczy, gdzie wierzchołkami są: rodzice, klub i szkoła, natomiast zawodnik znajduje się w epicentrum wspólnie korelowanych działań.
FASE: Jakie są oczekiwania akademii wobec rodziców młodych piłkarzy?
MS: Wspierać, zapewniać rodzinne ciepło, słuchać i doceniać każdą chwilę pociechy w wirze świata sportu. Miejscu, które wymaga wysokiej samodyscypliny, pracowitości i wiary w swoje umiejętności.
DziękujeMY za rozmowę!